Hong Kong

20 oktober 2018 - Hongkong, Hongkong

Na een lange tijd van voorpret, én afscheid nemen van "ons hele hebben en houwen", zijn we nu eindelijk onderweg. De vliegreis naar Hong Kong is prima verlopen hoewel het altijd even wennen is om je comfortabel te blijven voelen op 1 vierkante meter.

Vanochtend met de bus vanaf de luchthaven naar het centrum gereist. Alles wijst zich eigenlijk vanzelf, het is goed georganiseerd hier. Op advies van een vriendelijke dame stapten we echter iets te vroeg uit waardoor we nog een flink eind moesten lopen naar ons hotel. Mogelijk voelde zij zich er wat schuldig over want ze bracht ons met Google maps tot in de lobby van het hotel. En de weg daarheen was niet echt eenvoudig. We moesten namelijk heel wat trappen beklimmen met onze zware tassen. En zelfs daarbij hielp ze ons allebei. Zo aardig. Tot slot kreeg ik nog een dikke knuffel. Het hotel wat we via internet gereserveerd hebben is prima. Dat is altijd even spannend want je vaart toch op je intuitie.  Het is vijfentwintig verdiepingen hoog waarvan wij op de 17e logeren. We zijn dus maar gelijk even gaan kijken naar de nooduitgangen want je weet toch maar nooit. Vervolgens zijn we naar "The Peak" tram gaan wandelen. Die brengt je volgens de boekjes naar een mooi uitkijkpunt over de stad. Wat een verkeer hier zeg, midden door de binnenstad. De eerste indruk is dat Hong Kong niet bepaald een schone stad is. Ik begrijp nu waarom chinezen vaak met een mondkapje op lopen. Op veel huizen zit een dikke laag roet. We kijken onze ogen uit naar deze andere cultuur. Hoewel we het ook opvallend vinden hoeveel "niet aziaten" hier te zien zijn. Bij de Peaktram bleek het ongelooflijk druk. Waarschijnlijk omdat het zaterdag is. We stellen dit nu uit voor een later moment. Na even een time out in het hotel zijn we de straat weer opgegaan voor een lekker biertje en om op zoek te gaan naar een restaurant of iets dergelijks. Uiteindelijk zijn we bij "Ka Ho" beland, een soort Chineze "van der Valk" waar vooral de locals komen eten. We waren blij dat er ook nog een paar woorden engels op de kaart stonden. We kregen echter nauwelijks tijd om daar naar te kijken want de serveerster had al besloten wat ze ons ging brengen: "Lice, vegetables, soup, chicken and tea. And for the mister a beer?" Ach, we vonden het eigenlijk wel grappig dus lieten het maar gebeuren. De chinezen die we tot nu toe ontmoet hebben houden duidelijk van snel en efficient. Ze spreken ook allemaal engels maar dat doen ze dan weer zo snel dat het weer op chinees lijkt. Koos ligt nu al lekker naast me te snurken dus ik ga maar even mee doen.   ​​

1. Eline Haverkort:
    20 oktober 2018
    Indrukwekkend zeg! En je schrijft leuk!
    Rust maar goed uit nog even in Hong Kong.
    Groetjes, Eline
  2. Peter:
    20 oktober 2018
    Heerlijk om via jullie weer terug te zijn in Hongkong. 6 uurtjes later bij jullie en de komende dagen 24-25 graden, prima temperatuur om al t moois te bekijken. Leuke schrijfstijl Syl, hou dat vol tot eind van het jaar :)
  3. Leny van den berg:
    20 oktober 2018
    Goedemorgen luitjes hopelijk (hoog en droog) een goede nachtrust gehad na een lange reis. Jullie zullen je ogen weer uitkijken vandaag maar dicht bij elkaar blijven hand in hand met mondkap op 😂😃👍👐.
  4. Therese Bell:
    20 oktober 2018
    Woooow Die etalages zijn amazing! Daar zijn onze kringlopen niets bij! Mooi al die nieuwe ervaringen en leuk dat we een beetje mee mogen reizen!! Geniet ervan! xx
  5. Mike:
    Goedemorgen vanuit een koel Santpoort Noord
    Mooie foto's en een leuk reisverslag. Je kan zo meedoen met BNN op reis en je kan Truus haar Collum ook overnemen als ze op vakantie gaat.
    Ik wacht vol spanning op het volgende verslag. 👍😎💋
  6. Peter:
    21 oktober 2018
    Goede middag Syl de buren hebben niet geklaagd vannacht dat Koos te hard snurkt? Welke mooie foto hebben jullie aan t hoofdeind? Octopus gescoord?
  7. Sylvia:
    21 oktober 2018
    Bedankt voor alle complimenten Mike!
    En Peter: wat weet jij nou van een foto achter ons bed? Wat de buren betreft: ik hoor ze zojuist niezen dus ik vermoed dat ze de halve nacht wakker gelegen hebben 😂
  8. Omama Marianne:
    23 oktober 2018
    Heeeee Schatjes, wat een top verhaal Syl, alsof je naast me op de bank zit ;) laat ons maar lekker meegenieten van die georganiseerde chaos in Hong Kong! Kijk uit naar de rest van jullie verhalen!!!! Dikke knuffel uit Hillegom
  9. Sylvia:
    23 oktober 2018
    Dikke knuffel terug. We zitten nu op de luchthaven. Vliegen zo meteen naar NZ/ Christchurch. 💋
  10. Peter:
    23 oktober 2018
    goede vlucht naar NZ. tot morgen in Christchurch.;)
  11. Kees:
    Goede 🛫🤠
  12. Leny van den berg:
    23 oktober 2018
    Dag Hong Kong hallo NZ. Het grote avontuur gaat nu echt beginnen. Zijn benieuwd naar jullie vervolg vehalen. En.....veel kiwi's eten oh zo gezond. GENIETEN😉
  13. Marjolein:
    24 oktober 2018
    Zo, hè hè. Ingelogd. Altijd wat moeite met de “robot” foto’s.
    Maar wat een geweldige foto’ van Hong Kong. En lekker eten, zo te zien.
  14. Hans:
    24 oktober 2018
    Leuk verslag en mooie foto's. Veel plezier bij de kiwi's
  15. Onno de Jong:
    24 oktober 2018
    Klinkt goed en ziet er ook zo uit...
    Geniet ervan...!!!!
  16. Liesbeth:
    25 oktober 2018
    Kijken jullie ook naar hostels....... heb daar hele leuke herinneringen aan. Jong publiek, passen jullie gied tussen 💋