NZ Christchurch en Akaroa

26 oktober 2018 - Akaroa, Nieuw-Zeeland

Donderdag 25-10

Vanochtend ontbijt beneden in de hostel. In de gemeenschappelijke keuken, boven, troffen we de restanten aan van de avond ervoor. Wat een vieze bende laten mensen achter. Het bordje met de tekst: "je moeder is niet hier dus moet je zélf opruimen" is goed te begrijpen maar lijkt niet veel indruk te maken op de gemiddelde reiziger. Met onze wandelschoenen aan gaan we de stad verkennen. De eerste indruk is nogal lastig te omschrijven. We krijgen een beetje het gevoel van Schalkwijk in de jaren 70. Overal kale vlaktes, veel bouwplaatsen, veel parkeerterreinen. Pas in de loop van ons verblijf begrijpen we dat de impact van de aardbevingen, in september 2010 en vervolgens in februari 2011, enorm geweest is. Het is zelfs nu nog overal zichtbaar. Vooral het centrum van de stad is extreem getroffen en om die reden daarna ruim 2 1/2 jaar voor iedereen afgesloten geweest. Langzaam aan krijgt de stad weer een nieuwe kern. De "Container Mall", waar we mensen over hebben horen vertellen, is verdwenen en vervangen door mooie winkels. Sinds kort hebben ze hier zelfs een winkel met een "New Swedish Brand" namelijk, je raadt het misschien al: de "H&M". We krijgen uitgelegd dat, overal waar ingestortte panden opgeruimd zijn, er parkeerterreinen gemaakt zijn. Om alles een meer vriendelijker aanblik te geven hebben kunstenaars kale wanden voorzien van, vaak prachtige, muurschilderingen. We zoeken hierna een supermarkt om een "low budget" avondmaal te kopen. We wagen ons 's avonds toch maar even in de gemeenschappelijke keuken van de hostel om dit te bereiden en te nuttigen. Er wordt volop gekookt, gekletst en zelfs gezongen. Ondanks dat reizigers viespeuken kunnen zijn vinden we ze nu wel weer heel gezellig. We nemen later aan de bar nog een lekker Heineken biertje. Het lijkt wel het belangrijkste merk dat ze hier verkopen. Op woensdagavond is het toss avond. Als jouw keuze valt, met " kop of munt", krijg je je drankje gratis. Koos boft, ik moet betalen. Het maakt dat de bar goed gevuld is. Daarna op tijd naar ons raamloze slaaphok. Het bed is prima dus we gaan het wel overleven.

Vrijdag 26-10

De volgende dag een Christchurch "hop on, hop off" rit met de tram gemaakt. Hier en daar staan nog wel wat authentieke gebouwen. "Oud engels" ogend. Vooral de kostschool ziet er " Harry Potter achtig" uit.  Schoolkinderen dragen uniformen, soms  met afgezakte grijze oude mannen sokken. De tijd lijkt stil gestaan te hebben. Hierna een wandeling door de Botanische tuin en een bezoek aan het " Earthquacke Museum" gebracht. Zeer indrukwekkend! Met de tram weer terug naar het centrum om een boodschap te doen bij de "PAK'nSAVE" (de Kijkgrijp zeg maar). Vroeg naar bed want morgen gaan we de camper ophalen!

Foto's uploaden gaat al een paar dagen heel beroerd. De Helpdesk weet ook niet goed wat er precies mis gaat. We blijven proberen.

1. Pieter en leny:
    29 oktober 2018
    Everywhere you go, always take the weather with you ...
  2. Kim:
    30 oktober 2018
    Oh de Pack-and-Save, wilde dat ik met jullie mee kan, boodschappen doen..Leuk om jullie te volgen! Liefs en veel reis-pret gewenst!!
  3. Peter:
    30 oktober 2018
    Weer een mooi sfeervol verhaal Syl, leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken en hoe je er tegenover staat. En die bordjes met die mooie spreuken in die gezamenlijke keukens zullen jullie wel meer mee maken de komende maanden! Groetjes uit een regenachtig Haarlem.
  4. Loes:
    30 oktober 2018
    Wat schrijf je leuk Sylvia en wat een leuke foto’s. Zo kennen we je. “Ik zit er al helemaal in”
  5. Corrie Modderman:
    30 oktober 2018
    Ja de steden zijn over het algemeen geen Amsterdam of Haarlem.Auckland is nog wel tegek en ook Wellington is leuk.Maar alle kleinere plaatsen met al hun sub- urtbs zijn allesbehalve exciting. De natuur is wel heel erg tegek en de stranden.Schone lucht en shone zee. Geen kerncentrales en veel minder fabrieken en industrie.Daartegen over staat de meat industrie die overal ter wereld over gaat nemen en het laatste beetje natuur van ons weg gaat nemen.En daarom woon ik hier in N.Z. omdat ik die intens prachtige natuur samen met mijn man en kinderen zoveel mogenlijk wil ontmoeten.En dat gaan jullie nu ook zien.Heel veel plezier jullie twee.
  6. Vera:
    30 oktober 2018
    Wat een gave foto's Koos en Syl!
  7. Sylvia:
    Ja, wat is reizen toch leuk hè Vera. Het smaakt nu al naar meer 😀
  8. Sylvia:
    31 oktober 2018
    Wauw Corrie, we zijn nog maar net begonnen en zien al zó veel moois!
    Nog geen spijt. Zien elkaar over een paar weekjes 😘
  9. Sylvia:
    31 oktober 2018
    Oh Loes het is soms net een sprookje hier. En dan zijn we nog maar net begonnen.......
  10. Sylvia:
    31 oktober 2018
    Hé Kim, ja zo bijzonder hier....we snappen dat je soms terug wil!
  11. Corrie Modderman:
    31 oktober 2018
    Ja prachtig he NZ is net Noorwegen Zwitserland Duitsland met zijn velden en weilanden en ook Ysland met Hotpools.Alles in een . Tegek he.Gaan jullie ook wild water rafting
  12. Sylvia:
    Koos zegt: nee!
  13. Wilma:
    1 november 2018
    Wat geniet ik van jullie verslagen en foto s! En Koos..... Come on! Je bent toch een vent met ballen! Zelfs ik heb geraft. Moet wel eerlijk bekennen, dat het wilde redelijk mild was. Het zou een uitdaging kunnen zijn.
  14. Peter:
    1 november 2018
    Corrie, Koos gaat zijn moed verzamelen en straks gaat hij wild water raften door de Huka Falls..;)
  15. Corrie Modderman:
    2 november 2018
    Ja dat doet ie zeker wel.Zolang je maar goed blijft opletten en voorbereid bent voor het volgende snelle water.Nou ja mijn Nederlands wordt een beetje roesterig
  16. Liesbeth:
    4 november 2018
    Oh, heerlijk om thuis te zijn. Zondagmorgen, tv, krantje, broodje hagelslag en verder lekker niets doen, nergens over na te hoeven denken en geen plannen te maken.-:)