Vervolg Christchurch en Akaroa

27 oktober 2018 - Akaroa, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 27-10

Vandaag met de Airport bus terug naar de luchthaven van Christchurch. Daar worden we opgehaald door het verhuurbedrijf van de camper. Alles is prima geregeld: er wordt op ons gerekend en de bus staat klaar. Leuk! We hebben er zo’n zin in om ons eigen rijdende huis te hebben. Koos gaat als eerste achter het stuur. Omdat we etenswaren willen inslaan rijden we door het drukke centrum van Christchurch. Wennen hoor om links te rijden en vooral bij rotondes is het flink opletten. De bus rijdt prima, is niet te groot maar is toch van alle gemakken voorzien. Bij de supermarkt struikel ik over een weinig opvallende rand. Languit voorover. Gelukkig heb ik er niets aan overgehouden, zelfs geen spierpijn. Dus.....weer door!  Onze eerste overnachting met de campervan willen we in Akaroa gaan doen. De uitzichten op de weg erheen zijn na iedere bocht nog adembenemender. Ongelooflijk, het lijkt of je een sprookje binnen rijdt. De camping is prima met een grote algemene keuken. Dat schijn je hier in Nieuw Zeeland bij vrijwel iedere camping te hebben. We gaan er meteen maar gebruik van maken vooral om kookluchtjes in de camper, zoveel als mogelijk is, te vermijden. De zon gaat al onder dus eten we binnen in onze "nieuwe woning" voor de komende 7 weken. Het voelt lekker knus en behaaglijk. Of het bed ons gaat bevallen vinden we nog wel spannend want veel keuze gaan we niet hebben de komende tijd.

Zondag 28-10 en maandag 29-10:

We hebben prima geslapen. Hoera! We gaan vandaag naar Akaroa wandelen. Dat kan via een bospad vanaf de camping. Het is een mooi plaatsje in een baai met veel schattige winkels die ook hier op zondag open zijn. Het toerisme is duidelijke een belangrijke bron van inkomsten. Bij de haven komen we aan bij een boot waarmee je dolfijnen en zeehonden kan spotten. Koos is meteen enthousiast maar ik ben wat terughoudender. Ik ben niet zo gauw te verleiden voor toeristische attracties die vaak meer beloven dan dat ze waarmaken. En ik vind het ook niet echt goedkoop. Maar...Koos blijft enthousiast en zegt: "naar de hoeren gaan is duurder"! Nou já...! Ach, dat wil ik toch ook niet hebben dus hem dan toch maar liever tevreden stellen met een boottochtje. Het blijkt leuker dan ik dacht. We krijgen uitleg over het gebied en de verschillende versteende lagen die in de voormalige lavastromen te zien zijn. We zien geiten en schapen op ongelooflijk steile hellingen lopen én we zien dolfijnen en zeehonden. Al met al is de tocht een hele goede keuze geweest. Voor het slapen gaan heeft Koos nog face time contact met zijn zus Paula. Ik ben van de generatie die het nog steeds heel bijzonder vind dat je aan de ander kant van de wereld zo met elkaar kan praten. Op maandagochtend  lekker rustig aan gedaan en vervolgens weer naar Akaroa gewandeld. De Fransen hebben nogal wat invloed gehad in dit dorp.De huizen doen ons denken aan die we in New Orleans hebben gezien. Waar de Fransen ook zo hun invloed hadden. Van formaat zijn het bescheiden woningen met zo'n gezellige veranda met hier en daar een schommelstoel. We zien de meest bijzondere bloemen bloeien en ik kan niet stoppen met fotograferen. Ik lijk mijn vader wel. (Wat had ik vroeger toch een hekel aan al die bloemen foto's). Na wat boodschappen gedaan te hebben gaan we even op een bankje zitten. Er komt een man naast ons zitten die vraagt waar we vandaan komen. Als hij hoort dat we Nederlands zijn laat hij horen wat hij aan woorden weet. We staan versteld: "haar, you know, on your head, schaamhaar, you know.....ha, ha,.....and: ....maandverband". Je zult begrijpen dat we met een bijzondere persoonlijkheid te maken hadden.

1. Peter:
    2 november 2018
    Heerlijk dit verhaal weer Syl, als of ik toch echt mee ben :) Koos heeft wel een heel duur adresje in de roze buurt! Maar te gek om zo mee te reizen, keep left en blijf die mooie foto’s maken.
  2. Sylvia:
    2 november 2018
    Leuk dat je met ons meegeniet Peter. En voor alles wat goedkoper kan zijn wij “in”. Bel Koos later maar eens voor dat adresje😉
  3. Katja&Hassan:
    2 november 2018
    Lieve Sylvia en Koos, we genieten van jullie reisverhaal! Prachtig geschreven, zo levendig dat wij ons bij jullie wanen.
    En de bloemenfoto's zijn geweldig:)
    Groet uit Marokko!
  4. Mieke Noortman:
    2 november 2018
    Hahaha, bloemenfotomaaktic zeer herkenbaar. Zullen we uitwissen als je terugkomt, kunnen we er misschien een kwartet van maken? Op de steiger in Akaroa een petje gekocht tegen de zon. Wij een boottocht en koude zee in met de Hector dolfijntjes zwemmen. Ik voel en zie het allemaal weer! Schrijf en stuur zoveel mogelijk en ik droom!
  5. Gerda de Bruin:
    2 november 2018
    Te gekke reis, sfeervolle plaatjes en mooie verhalen!! Spannend om zo met jullie mee te reizen...Jullie genieten met volle teugen, dat is te zien en dat is te lezen. Sylvia en Koos, ga vooral zo door en nog veel mooie ervaringen, verhalen en foto's ! Wij genieten mee, liefs Ton en Gerda
  6. Bernadette:
    2 november 2018
    Alsof ik een boek aan het lezen ben! Heel lekker om zo mee te reizen hoor!
  7. Marjolein:
    2 november 2018
    Jullie hebben wel aantrekkingskracht tot bijzondere personen 😇 met zeer uiteenlopende gesprekken. 😂😂😂.
  8. Ijsbrand:
    3 november 2018
    he Koos hoeveel kostte die dolfijnentrip dan?
    Hong Kong zag er ook prachtig uit.
    Stuur ook een foto van jullie camper.

groetjes ijsbrand
  9. Hans:
    Hoi Koos&Syl
    Elke keer weer leuk en prachtige foto's.
    Was er ook nog een rode zeehond ?
  10. Sylvia:
    IJsbrand.
    De Nw-Zeeland dollars is minder dan de euro.
    Dolfijnentrip was $85,00.
  13. Sylvia:
    Camperfoto volgt
  14. Leny van den berg:
    4 november 2018
    Zie niet dat mijn bericht vrijdag geplaatst is dus nog maar een poging. Ik wil wel op zo'n lekker schommelstoeltje komen zitten met het huisje met al die blauwe regen. En al die mooie bloem soorten. Neem maar bosjes mee. 😃😃 Alweer 2 weken op weg en al zoveel gezien. De vrijheid straalt er vanaf lekker met jullie campertje. Lekker doorgaan op jullie trektocht door een mooi land. Dat schatten Pieter en Lena💋💋
  15. Leny van den berg:
    4 november 2018
    Moet dag zijn natuurlijk. Noemen wij hier taal/schrijf foutje😄
  16. Pelin Temiz:
    4 november 2018
    Geniet ervan! Prachtige foto's en leuke verhalen.
  17. Sylvia:
    Pelin.
    Leuk dat je ons volgt.
    Met onze kleine camper truck komen we overal en zien en maken veel mee.
    Thnx voor je reactie!
  18. Sylvia:
    5 november 2018
    Hoi Leen: helemaal snappen doe ik het ook niet want ik heb wel een stukje van je gelezen. Mogelijk had je bij een foto gereageerd?
  19. Robert:
    5 november 2018
    Onwijs leuk om te lezen Syl. Ben net weer helemaal bij met de verhalen van jullie avontuur. Je schrijft erg leuk! Heerlijk om zo een beetje mee te leven, wat een genot deze trip.
    Leuk jullie nieuwe huis op wielen. Ben benieuwd naar die ervaring. Voor als jullie nog terug wensen te komen staan het huis en de planten in Haarlem er nog goed verzorgd bij. Fijne trip!
  20. Sylvia:
    6 november 2018
    Hé lieve neef! Fijn te horen dat alles goed gaat daar. Behalve de planten en het huis met jou hopelijk ook? Heb je de kachel al aan? We begrijpen dat het al herfstachtig is bij julle? Hier wisselt de temperatuur voortdurend. Soms een lekker zonnetje, soms bevriezen we. Maar we hebben genoeg lagen mee om ons mee warm te houden. Dikke kus van ons 💋
  21. Harry Schoonewelle:
    7 november 2018
    Hi Sylvia en Koos, Heel leuk om jullie verslag te lezen. Je hebt schrijftalent Sylvia! Er zijn al meerder Galaxianen die jullie reis af en toe volgen. Veel plezier verder.
  22. Sylvia:
    7 november 2018
    Leuk jullie reacties!
    Morgen tijd voor het volgende blog. We zijn nu in Te Anau, bij de fjorden. We gaan daar van vrijdag op zaterdag een overnight cruise maken. We hebben daar veel zin in. Nederlanders zijn hier goed vertegenwoordigd. We spreken er dagelijks wel een paar. We zijn door de eeuwen heen al globetrotters geweest blijkt maar weer.
  23. Frans:
    14 november 2018
    ik heb genoten van jullie fotoos en verhalen. volgens mij gaat de tijd langzamer daar waar jullie nu zijn, dus probeer het zo lang mogelijk (op) te rekken! en wat ongelooflijk grappig dat jullie op een van de eerste dagen een oud Haarlemse collega ontmoeten; je bedenkt het echt niet van te voren..... Sylvia: CU next year!