Hong Kong, Cheung Cha, Grote Boedha en Vlucht naar Christchurch

24 oktober 2018 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Maandag 22-10:

Alle twee heel beroerd geslapen. Het zal wel jetlag zijn denken we. We gaan op weg naar Pier 5 om de ferry naar Cheung Chau te pakken. Dit is een eiland op één uur varen vanaf Hong Kong Island. We passeren al wandelend een overdekte vismarkt waar we even naar binnen gaan. Naast veel bijzondere soorten vis zien we alweer bureaustoelen op een rij. Grappig, leuk thema misschien? Omdat we de vorige dag veel gelopen hebben pakken we een stukje de tram. Wat opvalt is dat we regelmatig hulpvaardige mensen ontmoeten die ons ongevraagd de weg wijzen. Daarnaast vertellen ze graag terloops nog iets over zichzelf. Zoals de 71 jarige, goed uitziende dame, die het heerlijk vindt om in de stad te wonen en een zoon heeft die in Australië woont. Of de man op de ferry die naast me komt zitten en vertelt 40 jaar geleden vanaf  Hong Kong geëmigreerd te zijn naar Australië. Hij gaat net als wij voor het eerst naar Cheung Chau. Het weer is heerlijk dus ik zit lekker buiten achter op de boot. Koos wil graag even in een stoel zitten dus die gaat naar binnen en doet gelijk even een tukkie. Omdat we trek hebben gaan we bij het eerste de beste restaurantje even wat lunchen. Het ziet er nogal smoelzelig uit dus durven we niet voor de vis te kiezen die ruimschoots aangeboden wordt. Daarnaast hangt er een walm van diesel wat geen goede combinatie blijkt met een lunch op dit terras. Het groentegerecht valt mee maar de Bapao is droog en smerig. Pech dus. Bij "de buren" kun je een fiets huren en dat lijkt ons wel een goed idee na al het lopen wat we gisteren gedaan hebben. Het zijn kleine maar goede fietsen. Die van Koos is zelfs nog bijna nieuw. Ze zijn er zó zuinig op dat ze de verpakking er zelfs omheen laten zitten. We fietsen een rondje op het heuvelachtige eiland en krijgen al snel in de gaten dat dit geen "bounty eiland" is. Het is vies en rommelig. De huizen zijn over het algemeen oud en vervallen en de stranden zijn smerig. Verdrietig om zoveel armoede te zien. We gaan nog even uitrusten op een bankje met uitzicht op zee en vallen alle twee in slaap. De fietsen staan er gelukkig nog als we wakker worden. Bij terugkeer op Hong Kong Island   beslissen we dat we even geen zin in chinees hebben. We eten in het Italiaanse restaurant tegenover ons hotel en kunnen na afloop zo ons bed in rollen.

Dinsdag 23-10:

Vanavond vliegen we naar Christchurch. Omdat we al om 10 uur uit moeten checken besluiten we om meteen naar de luchthaven te gaan en onze bagage daar in het depot achter te laten. De airport ligt op het eiland Lantau waar ook "de Grote Boedha" te bezoeken is dus dat lijkt ons in 1e instantie een goede combinatie. Volgens onze app blijkt de reis er heen echter toch veel tijd in beslag te nemen dus kiezen we voor de "Asia Expo" wat ook dichtbij het vliegveld is. Daar aangekomen merken we dat de "Asia Expo" een enorm complex is en bij de informatiebalie horen we dat er helemaal geen expositie is op dit moment. Nou ja zeg.......! Het is eigenlijk een soort RAI in het kwadraat. Lekker is dat dus, daar staan we dan. Maar nu komt het goede nieuws: de bus naar de kabelbaan die naar "de Grote Boedha" gaat doet daar maar 5 minuten over. We hebben meer dan genoeg tijd volgens de mevrouw van de info balie. Dus kan ons oorspronkelijke plan toch door gaan. De rit in de kabelbaan was fantastisch, de Boedha groot en wij voelen ons verlicht. Wat willen we nog meer. Op de terugweg konden we vanuit de kabelbaan een enorme brug zien die nog niet in gebruik is. Dit blijkt de langste brug ter wereld te zijn, 55 kilometer, die deze week door de president Xi Jing Ping van China geopend wordt. Deze brug verbind Lantau (eiland waar de luchthaven is) met Macau (het Las Vegas van Hong Kong) met Zhuhai (het vaste land van China.) Een Chinees prestige project dus. Koos las er de volgende dag over in het Haarlems Dagblad (zie de foto). Toevallig toch?

Woensdag 25-10

De vliegreis was lang maar viel niet tegen. Koos won van de schaakcomputer en was blij. Overstappen op Auckland was wel even spannend want we moesten onze bagage   eerst van de band halen en dan nog naar de terminal voor binnenlandse vluchten lopen: "follow the green line". We waren gelukkig net op tijd! In Christchurch de bus naar de hostel genomen. Die stopte vóór de deur dus dat was heel prettig na zo'n lange dag. Urbanz is een leuke hostel met veel jonge mensen. We delen douche en toilet dus het is een soort kamperen maar het is schoon dus dat is fijn. Op de hoek bij de Mexicaan gegeten en daarna nog een drankje in de bar van de hostel. Woensdagavond blijkt toss-avond. Als jouw keuze bij "kop of munt" valt krijg je je drankje gratis. Koos boft maar ik moet mijn biertje gewoon betalen. Vervolgens even lekker gedoucht en vroeg gaan slapen want we waren flink  stinkerig en vermoeid van de reis.

1. Leny van den berg:
    25 oktober 2018
    Jeetje Sil wat schrijf jij leuk. En wat een indrukken allemaal zijn jullie nog geen week weg. Heerlijk jullie zo te volgen dus wat mij betreft door gaan zo. De frisse lucht van NZ opsnuiven. Dag schatten.
  2. Pieter en leny:
    25 oktober 2018
    Fantasties geschreven reis indrukken. Heerlijk meegenieten met jullie trip. Inmiddels de hectiek van Hong Kong verlaten, begrijpen we, en gedompeld in de stilte van NZ. Plezier... Plezier... Plezier en liefs van Leny & Pieter.
  3. Mieke Noortman:
    25 oktober 2018
    Wat maak je dan veel mee hé! Jullie spelen lekker flexibel in op wat er gebeurt en zich onverwacht voordoet en dat zijn vaak de leukste herinneringen. Benieuwd wat NZ jullie brengt en voor ons is het een en al herkenning, zo leuk!
  4. Marianne Roest:
    Leuk om te lezen!
  5. Ellen maurits:
    25 oktober 2018
    Wat mooi om allemaal te lezen. De vermoeidheid, alle indrukken, het eten, soms lekker en dan weer helemaal niet.
    Wat maken jullie veel mee binnen nog geen week tijd. Goed dat je het allemaal opschrijft, want eenmaal thuis weet je het niet meer. Ik ben benieuwd naar de eerste indrukken van NZ.
  6. Corrie Modderman:
    25 oktober 2018
    Heel leuk gedaan Sylcia en Koos.Wat zal die Buddah mooi zijn geweest he.Nou ik hoop dat je mooi weer krijgt na Christchurch.Veel plezier hoor.
  7. Sophia:
    26 oktober 2018
    Na deze reisverslagen staat zo’n reis zeker op mijn Bucket list.
  8. Femke:
    26 oktober 2018
    Reizen blijft ook een belevenis op zich. Zo te lezen maken jullie volop mee. Leuk om te lezen en ik zie het voor me. Geniet ervan
  9. Peter:
    27 oktober 2018
    Heerlijk om zo jullie foto’s van Hongkong te zien, goed idee om rond te fietsen dan zie je echt de contrasten. Voel me Happy op deze zaterdagmorgen. Mijn weekend kan meer stuk met al die mooie foto’s.
  10. Karin Wiering:
    28 oktober 2018
    Heerlijk om met jullie mee te reizen. Ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal, have fun, Kissss IJsbrand en Karin