Hong Kong Kowloon

21 oktober 2018 - Hongkong, Hongkong

Onze tweede dag in Hong Kong lekker uitgeslapen en rustig aan begonnen met een kop koffie op de hotelkamer. We besluiten om naar de "Star Ferry" te wandelen en met de veerpont de oversteek naar Kowloon te maken. Het is vandaag zondag maar op straat is daar niet veel van te merken. De temperatuur is aangenaam, zo'n vijfentwintig graden. We wandelen met behulp van de "herewego" app. Dat is een handig "offline maatje" die ons door de straten naar de ferry brengt. De voetpaden hier zijn van zeer wisselende kwaliteit met veel op- en afstapjes. Hoge hakken en rollators zijn hier echt geen optie! Er zijn veel bovengrondse passages voor wandelaars waardoor je lekker door kan lopen. Het verkeer raast dan dus onder je door. We werden daar verrast door een bijzonder fenomeen. Er zaten honderden mensen, uitsluitend vrouwen, op en in kartonnen dozen. In eerste instantie dachten we aan daklozen maar daarvoor zag het er te ontspannen uit. Ze waren aan het kletsen, eten, borduren of slapen. Het bleek pom een "holliday" te gaan en op mijn vraag waar alle mannen dan waren antwoordde een dame: "he is in bed". Echt duidelijk hebben we niet gekregen wat er precies aan de hand was. Het zou iedere zondag plaatsvinden en was bedoeld voor "housekeepers"?.........We hebben maar opgegeven om het te snappen, het zag er in ieder geval gezellig uit. (Later lees ik in een boekje dat het gaat om, slecht betaalde,  Filipijnse en Indonesische werknemers op hun vrije dag.)

Met de ferry steken we de Zuid Chinese zee over. Vanaf het water heb je een prachtig zicht op de skyline van de stad. Wat wij niet wisten is dat Hong Kong uit wel meer dan tweehonderd eilanden bestaat. "Hong Kong Island", waar ons hotel is, behoort net als Kowloon tot het centrum van de stad. Op zoek naar koffie beklimmen we een aantal trappen van een statig gebouw. We zien daar parasols en vermoeden een leuk terras. Het is niet te geloven maar we belanden bij het Vincent van Gogh Holland House. Die verdomde nederlanders zijn ook overal! We geven ons er maar aan over en genieten van onze dubbele espresso. We slenteren wat door de drukke straten en een park. Wat opvalt is dat de vogels hier, ondanks drukte en uitlaatgassen, wel héél erg vrolijk fluiten. We krijgen steeds meer lhet vermoeden dat de overheid onze gemoedstoestand probeert te beïnvloeden met kunstmatige vogelgeluiden. De winkelcentra in dit deel van Hong Kong doen je geloven dat iedereen hier een goed gevulde portemonnaie heeft. Rolex, Gucci enz. Ze staan er zelfs voor buiten in de rij. Ach, we zijn toen maar doorgelopen... 's Avonds natuurlijk weer lekker chinees gegeten. We spreken de taal steeds beter want we bestellen met gemak een lekkere koude "Tsingtao".

1. Liesbeth:
    25 oktober 2018
    Ik ben bij -:) leuk !
  2. Peter:
    25 oktober 2018
    Ja de Nanny’s hebben alleen zondag vrij en klitten dan samen, hebben wij gezien ergens in een programma van 3 op reis. Weer leuk om te lezen Syl. Wij zijn weer bij met lezen maar jij nog niet met schrijven, zo herkenbaar als je zoveel meemaakt de hele dag :). Vandaag jullie camper opgehaald in Christchurch? Suk6 met de start van jullie grote reis.